Rekrutacja:
Szczegóły w zakładce Warunki rekrutacji
Limit miejsc:
od 25 do 40 osób
Czas trwania:
9 miesięcy – dwa semestry od października do czerwca – 120 godzin zajęć
Koszt studiów:
7 800 zł z możliwością płatności w 2 ratach po 3 900 zł
Informacje ogólne
Ustawodawstwo unijne w zakresie raportowania ESG stawia ogromne wyzwania przed przedsiębiorcami, wymagając od firm uwzględniania czynników środowiskowych („E-environmental”), społecznych („S-social”) i zarządzania korporacyjnego („G-governance”) w prowadzeniu działalności gospodarczej i strategii biznesowej. Studia „ESG compliance w przedsiębiorstwie” są odpowiedzią na potrzebę przedsiębiorców w zakresie dostępu do wiedzy na temat czynników „E”, „S” i „G” oraz przygotowania przedsiębiorstw do procesu raportowania ESG w oparciu o aktualne wymogi regulacyjne w obszarze środowiska, praw człowieka i praw pracowniczych oraz ładu korporacyjnego.
Nasze studia adresowane są do przedstawicieli firm, które już rozpoczęły lub zamierzają rozpocząć prace nad procesem raportowania ESG, a także do wszystkich zainteresowanych tematyką ESG i jej znaczeniem dla praktyki biznesowej – w szczególności do osób odpowiedzialnych za obszary regulacyjne (prawne) i compliance, określanie i opracowywanie celów i strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie oraz zarządzanie zasobami ludzkimi i ryzykiem.
Studiując u nas, będziesz mógł uzyskać specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności praktyczne potrzebne, by przygotować przedsiębiorstwo do procesu raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju w oparciu o najnowsze wymogi regulacyjne, a także dobre praktyki spółek, które są już liderami zmian w zakresie ESG.
Profil uczestnika
Uczestnikami studiów mogą zostać:
- członkowie kadry zarządzającej;
- dyrektorzy/pracownicy departamentów do spraw: prawnych i compliance, finansowych, controllingu, HR, strategii, analiz i ryzyka, komunikacji, rozwoju produktu, marketingu, logistyki;
- osoby odpowiedzialne za przygotowanie i wdrożenie strategii ESG w przedsiębiorstwie;
- osoby odpowiedzialne za sprawozdawczość finansową i niefinansową;
- wszystkie inne osoby zainteresowane tematyką ESG.
Co zyskujesz?
Podczas studiów zdobędziesz wiedzę, praktyczne umiejętności i kompetencje dotyczące:
- przygotowania przedsiębiorstwa do procesu raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju w oparciu o aktualne wymogi regulacyjne w obszarze środowiska, praw człowieka i praw pracowniczych oraz ładu korporacyjnego;
- najnowszych unijnych standardów sprawozdawczości w zakresie ESG, które weszły w życie w styczniu 2024 r.;
- wpływu czynników ESG na przedsiębiorstwo, jego sytuację finansową i rozwój;
- informacji, jakie przedsiębiorstwa będą zobowiązane ujawniać na temat czynników środowiskowych („E”), społecznych, związanych z prawami człowieka („S”) i ładem korporacyjnym („G”);
- roli organów zarządzających i nadzorujących w sprawach dotyczących zrównoważonego rozwoju;
- identyfikowania i oceny ryzyk i szans dla przedsiębiorstwa związanych z czynnikami ESG.
Atuty:
- możliwość uzyskania praktycznych umiejętności w zakresie zarządzania procesem raportowania ESG w przedsiębiorstwie poprzez ustalenie obszarów, w których działalność przedsiębiorstwa nie jest dostosowana do wymogów regulacyjnych w zakresie raportowania;
- możliwość zapoznania się dobrymi praktykami spółek takich jak Grupa Żabka, Kompania Piwowarska, Santander Bank Polska, Tauron Zielona Energia, Tauron Ekoenergia, które są liderami zmian w zakresie ESG;
- praktyczny charakter zajęć – uczestnictwo w warsztatach i studiach przypadków (case studies);
- część zajęć w formie zdalnej;
- zajęcia prowadzą uznani wykładowcy – praktycy, w tym adwokaci, radcowie prawni, eksperci i menedżerowie zajmujący się problematyką zrównoważonego rozwoju i wdrażaniem wymogów ESG.
Zobacz plan studiów
Organizacja nauki
Plan Studiów
Plan studiów jest podzielony na pięć bloków tematycznych, które obejmują łącznie 120 godzin, w tym 28 godzin wykładów oraz 92 godzin ćwiczeń i warsztatów. Zajęcia prowadzone są stacjonarnie oraz zdalnie w programie MS Teams.
Organizacja zajęć
Zajęcia odbywają się w wybrane weekendy: w soboty od 9:00 do 18:00 oraz w niedziele od 9:00 do 13:00.
Terminarz zajęć
Zobacz terminarz zajęć. Terminarz może ulec drobnym korektom do końca czerwca.
Forma zakończenia i ostateczny wynik studiów
Aby ukończyć studia, trzeba zaliczyć wszystkie zajęcia. Plan studiów przewiduje łącznie 8 zaliczeń – większość z nich odbywa się wspólnie na koniec semestru.
Ostateczny wynik studiów ustala się na podstawie średniej ocen ze wszystkich 8 zaliczeń.
Absolwent studiów otrzymuje świadectwo ich ukończenia.
Warunki rekrutacji
Wymagania wstępne
Słuchaczami studiów mogą zostać absolwenci studiów magisterskich, inżynierskich lub licencjackich.
Planowana liczba osób przyjętych na studia
25-40
Kryteria selekcji kandydatów
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń, do wyczerpania limitu miejsc.
Dokumenty wymagane od kandydatów
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe i oświadczenie dotyczące przetwarzania danych osobowych – składane w systemie rekrutacyjnym za pośrednictwem strony: https://usosirk.amu.edu.pl/ ;
- kopia (odpisu) dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Termin rekrutacji
17.06 – 30.09.2024 r.
Uwaga!
W związku z osiągnięciem odpowiedniej liczby uczestników, studia podyplomowe „ESG compliance w przedsiębiorstwie” zostaną uruchomione zgodnie z planem. Ze względu na napływające wciąż liczne zapytania wydłużamy rekrutację do 13 października.
Kadra
Wykładowcy na ESG compliance w przedsiębiorstwie z WPiA UAM:
Justyna Goździewicz-Biechońska – Doktor nauk prawnych i architekt, adiunkt w Zakładzie Prawa Rolnego, Żywnościowego i Ochrony Środowiska na Wydziale Prawa i Administracji UAM. Specjalizuje się w prawie ochrony środowiska, prawie ochrony przyrody oraz prawnych aspektach przeciwdziałania zmianom klimatu (w tym odnawialnych źródeł energii), planowania przestrzennego i procesu inwestycyjno-budowlanego. Jest autorką ponad 50 publikacji naukowych w prestiżowych czasopismach międzynarodowych i krajowych oraz monografii „Wadliwość decyzji administracyjnych w procesie inwestycyjno-budowlanym”. Aktywnie bierze udział w konferencjach międzynarodowych i krajowych. Jest członkiem międzynarodowych i krajowych organizacji naukowych i eksperckich, w tym International Academic Association on Planning, Law, and Property Rights; The European Environmental Law Forum; Zespołu Prawno–Urbanistycznego przy Komitecie Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, Stowarzyszenia Prawników Agrarystów (członka World Union of Agricultural Law for Agricultural Law and Food Law).
Aleksandra Hyla – doktorantka na III roku kształcenia w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych UAM, przygotowuje rozprawę doktorską na temat społecznych aspektów zrównoważonego rozwoju na rynku kredytów konsumenckich pod kierunkiem Profesor Katarzyny Kokocińskiej. W ramach prowadzonych badań odbyła staż badawczy poświęcony wykorzystywaniu prawa w dążeniu do zrównoważonego rozwoju na University of California Davis School of Law. Prowadzi zajęcia z projektów Unii Europejskiej. Prelegentka na konferencjach międzynarodowych poświęconych zrównoważonemu rozwojowi oraz zwyciężczyni konkursu „Debiut Naukowy 2022 – Zrównoważony Rozwój a Europejski Zielony Ład” współorganizowanego przez prof. Jerzego Buzka – Posła do Parlamentu Europejskiego. Autorka publikacji naukowych poruszających zagadnienia zrównoważonego rozwoju.
Maria Jędrzejczak – Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Administracyjnego i Nauki o Administracji na Wydziale Prawa i Administracji UAM. Lokalny Administrator Bezpieczeństwa Informacji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; członek Rady Naukowej Instytutu Prawa Ochrony Danych Osobowych; opiekun naukowy Koła Prawa Ochrony Danych Osobowych i Sztucznej Inteligencji „Salus Populi”; kierownik grantu Narodowego Centrum Nauki pt. „Ochrona danych osobowych w Specjalnym Regionie Administracyjnym Hongkong”. Autorka publikacji z zakresu prawa administracyjnego w ujęciu krajowym i prawnoporównawczym.
Katarzyna Kokocińska – Prof. UAM, doktor habilitowany, prodziekan ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem na WPiA UAM w Poznaniu, radca prawny, specjalistka z zakresu publicznego prawa gospodarczego. Prowadzi badania naukowe w obszarze prawnych aspektów strategicznego planowania i programowania rozwoju społeczno-gospodarczego, polityki gospodarczej państwa, funduszy unijnych, prawa pomocy publicznej oraz stosowania nowoczesnych technologii w zarządzaniu publicznym, w tym w ochronie zdrowia. W polu jej zainteresowań naukowych szczególne miejsce zajmuje problematyka oddziaływania władzy publicznej na stosunki gospodarcze, ze szczególnym uwzględnieniem strategicznego podejścia do rozwoju. Autorka ponad 120 publikacji naukowych. Kierownik i wykonawca w projektach krajowych (w tym wdrożeniowych) oraz międzynarodowych. Aktualnie jest uczestniczką projektu realizowanego przez National Academy of Public Administration w Waszyngtonie dotyczącego wykorzystania strategicznego planowania krajowego dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.
Jarosław Kola – Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Cywilnego, Handlowego i Ubezpieczeniowego na Wydziale Prawa i Administracji UAM, radca prawny. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, prawnych aspektach prowadzenia polityki rozwoju, w szczególności w obszarze transformacji energetycznej i elektromobilności. Doradza przy realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu z punktu widzenia polityki rozwoju państwa, w tym w projektach ukierunkowanych na wdrażanie postulatów ESG w inwestycjach publicznych. Popularyzator nauki – prowadzi autorski kanał na YouTube.
Michał Krotoszyński – Doktor nauk prawnych,adiunkt w Zakładzie Teorii i Filozofii Prawa na Wydziale Prawa i Administracji UAM. W swojej pracy naukowej zajmuje się m.in. problematyką wykładni prawa, jego aksjologią oraz prawem konstytucyjnym. Jego zainteresowania obejmują też kwestie etyczne, zwłaszcza etykę biznesu i etykę zawodową. Jest też radcą prawnym. W ramach działalności zawodowej świadczy usługi na rzecz przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem branży telekomunikacyjnej i ochrony zdrowia.
Piotr Lissoń – Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Publicznego Prawa Gospodarczego na Wydziale Prawa i Administracji UAM. Autor oraz redaktor licznych opracowań naukowych z zakresu publicznego prawa gospodarczego, w tym prawa sektorów infrastrukturalnych oraz sądowej kontroli działań administracji gospodarczej, a także z zakresu polskiego i unijnego prawa energetycznego, prawa odnawialnych źródeł energii, elektromobilności, paliw alternatywnych oraz efektywności energetycznej.
Michał Skąpski – doktor habilitowany, zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Katedrze Prawa Pracy i Prawa Socjalnego na Wydziale Prawa i Administracji UAM. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, w tym monografii, studiów, artykułów, komentarzy i glos poświęconych teoretycznym zagadnieniom prawa pracy, indywidualnym i zbiorowym stosunkom pracy. W latach 2010-2017 kierownik Katedr Prawa Pracy i Polityki Społecznej Uniwersytetu Szczecińskiego. W latach 2016-2018 członek Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy.
Tomasz Sójka – Profesor nauk prawnych, adwokat. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UAM w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie spółek, rynku finansowym i nowych technologii. Jego dorobek naukowy obejmuje ponad 100 publikacji w wyżej wymienionym obszarze. Jest autorem 4 monografii z zakresu prawa handlowego oraz redaktorem i współautorem wiodącego komentarza do prawa rynku kapitałowego. Uczestniczył także w procesie legislacyjnym wielu ustaw związanych z prawem gospodarczym, w tym ustawy o prostej spółce akcyjnej. Był członkiem Rady Giełdy Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie. W swojej praktyce prawniczej świadczył usługi doradcze przy realizacji szeregu transakcji na rynku kapitałowym, w tym fuzji i przejęć (M&A). Doradzał w zakresie realizacji obowiązków informacyjnych oraz przestrzegania zasad corporate governance. Jego działalność doradcza skierowana była przede wszystkim do spółek publicznych notowanych na GPW, zwłaszcza z sektora finansowego oraz energetycznego. Uczestniczył także w wielu sporach sądowych i arbitrażowych związanych z konfliktami pomiędzy udziałowcami największych spółek kapitałowych, także w charakterze arbitra. Posiada wieloletnie doświadczenie w działalności szkoleniowej w zakresie prawa spółek oraz regulacji rynku finansowego. Był stypendystą Uniwersytetu Oxfordzkiego, De Paul University w Chicago, Instytutu TMC Assera w Hadze oraz Instytutu Maxa Plancka w Hamburgu.
Julia Wojnowska–Radzińska – Doktor habilitowany, adiunkt w Zakładzie Prawa Konstytucyjnego na Wydziale Prawa i Administracji UAM. Specjalizuje się w prawie konstytucyjnym, prawie antydyskryminacyjnym, prawie migracyjnym oraz międzynarodowej ochronie praw człowieka ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka. W latach 2016-2017 ekspertka agendy ONZ – UN Women. Członkini Women and Gender in Global Affairs Network (WGGA), Institute for the Study of Human Rights, Columbia University. Autorka licznych publikacji naukowych o zasięgu międzynarodowym i krajowym z zakresu m.in. ochrony praw cudzoziemców, masowej inwigilacji i ochrony danych osobowych oraz prawa antydyskryminacyjnego. Uczestniczka wielu konferencji o charakterze krajowym i międzynarodowym. Odbyła staże naukowe m.in. w Instytucie Praw Człowieka im. Ludwiga Boltzmanna w Wiedniu, American University Washington College of Law, School of Law Queen Mary University of London, Université libre de Bruxelles, College of Law Syracuse University, Walther Schücking Institute for International Law oraz University of Milan. Laureatka stypendium Ministra Szkolnictwa Wyższego i Nauki dla wybitnych młodych naukowców (2017-2020). W zagadnieniach ESG zajmuje się literką „S” w ramach praw człowieka w biznesie. Doradza i szkoli przedsiębiorców w zakresie zrównoważonego rozwoju i raportowania ESG. Pomysłodawczyni i organizatorka studiów podyplomowych z „ESG compliance w przedsiębiorstwie” na Wydziale Prawa i Administracji UAM w Poznaniu.
Wykładowcy na ESG compliance w przedsiębiorstwie spoza UAM:
Karolina Barałkiewicz-Sokal – Radczyni prawna, partnerka w poznańskim biurze Kancelarii Prawniczej VON ZANTHIER & DACHOWSKI. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od lat doradza i szkoli polskich i międzynarodowych pracodawców w zakresie prawa pracy, zagadnień równego traktowania, przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji. Pomysłodawczyni i organizatorka ogólnopolskiej konferencji poświęconej zagadnieniom mobbingu i dyskryminacji. Współautorka bloga Tax and Law Telegram, na łamach którego wspólnie ze swoim zespołem dzieli się wiedzą i praktycznym doświadczeniem z obszaru prawa pracy.
Jarosław Czermak – Lider ESG Controllingu w Grupie Żabka, odpowiada za monitoring realizacji strategii odpowiedzialności w firmie, prognozy dla poszczególnych obszarów oraz zgodność z wymogami zielonych instrumentów finansowych. Łączy wieloletnie doświadczenie w obszarze finansów (zarówno handel detaliczny jak i produkcja) oraz audytu z tematami zrównoważonego rozwoju i raportowania. Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Tomasz Henclewski – Doktor nauk prawnych, adwokat, wspólnik w Kancelarii Henclewski & Wyjatek Adwokaci w Poznaniu. Specjalizuje się w umowach najmu lokali komercyjnych. Na co dzień współpracuje z Polskim Stowarzyszeniem Najemców Powierzchni Handlowych i Związkiem Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Od kilkunastu lat zajmuje się negocjowaniem umów najmu w galeriach handlowych, reprezentuje również najemców w procesach sądowych. Prowadzi zajęcia ze studentami na UAM oraz z aplikantami adwokackimi w Okręgowej Radzie Adwokackiej w Poznaniu. Laureat konkursu „Profesjonaliści Forbesa 2012 – zawody zaufania publicznego” w kategorii adwokat w województwie wielkopolskim.
Jan Jeliński – Radca prawny, od kilkunastu lat współpracuje z poznańskimi kancelariami prawnymi, a od ponad sześciu związany jest z Kancelarią Prawną MEDIA. Prowadzi także własną praktykę prawną. Od blisko dziesięciu lat uczestniczy w obsłudze jednej z większych instytucji płatniczych w Polsce doradzając przede wszystkim w kwestiach dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML), regulacyjnych i ładu korporacyjnego. Posiada różnorodne doświadczenie w obsłudze korporacyjnej przedsiębiorstw, w tym w szczególności z obszaru FinTech, nowych technologii, e-commerce i telekomunikacji. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z prawem spółek, bieżącą obsługą korporacyjną przedsiębiorców oraz usług płatniczych i AML. Przeprowadzał liczne przedtransakcyjne due diligence, negocjował umowy w ramach transakcji M&A, projektował i wdrażał wewnętrzne procedury m. in. w zakresie AML oraz kontroli wewnętrznej. Prowadził dziesiątki szkoleń w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Artur Kalicki – obecnie Prezes Zarządu w spółkach TAURON Ekoenergia i Tauron Zielona Energia, które są odpowiedzialne za rozwój i eksploatację źródeł OZE w Grupie TAURON rozwijając elektrownie wodne, wiatrowe, fotowoltaiczne oraz magazyny energii. Absolwent Politechniki Śląskiej z tytułem inżyniera i magistra inżynierii środowiska. Ukończył także Międzynarodowe Studia Menadżersko–Finansowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach oraz na Uniwersytecie Technicznym w Brnie. Absolwent studiów MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Od 2009 r. związany z rynkiem energii i energii odnawialnej, gdzie kierował i nadzorował projekty inwestycyjne z obszaru instalacji biogazowych oraz energetyki słonecznej. Przez lata zdobył doświadczenie we wdrażaniu innowacji, rozwoju biznesu, planowaniu i zarządzaniu strategicznym. Od 2015 w Grupie TAURON, rozwijał obszary związane z fotowoltaiką oraz elektromobilnością. Pełnił funkcję eksperta oceniającego w programach akceleracyjnych ukierunkowanych na współpracę z Start-Upami przy współpracy z CVC. Od 2020 roku pełnił funkcję dyrektora ds. operacyjnych oraz członka zarządu w spółce Polenergia eMobility będącej częścią największej prywatnej grupy energetycznej Polenergia S.A.
Kinga Kostrzyńska – Kierownik projektów zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. Zajmuje się wdrażaniem strategii zrównoważonego rozwoju od samego początku. Absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W ramach swojej pracy szkoli pracowników ze zrównoważonego rozwoju, współtworzy raport ESG, koordynuje proces wyznaczania krótkookresowej strategii, a także stanowi pieczę nas procesem wyznaczania i monitorowania celów rocznych.
Zofia Piwowarek – ESG Chapter Leaderka w Tribe ESG & Home Solution, Santander Bank Polska. Absolwentka Wydziału Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych oraz Instytutu Slawistyki Południowej i Zachodniej na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła studia podyplomowe w Waszyngtonie na Daniel Morgan School of National Security (obecnie The Bush School of Government and Public Service). Od 2019 roku pracowniczka Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jako Dyrektorka Programu Climate Positive i Krajowa Przedstawicielka ds. współpracy międzynarodowej w UN Global Compact Network Poland dzieliła się ekspercką wiedzą w zakresie polityk ONZ i UE, w szczególności w obszarze działań na styku biznesu, administracji i nauki oraz włączania sektora prywatnego do wdrażania celów, polityk i standardów ONZ. Ekspertka Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelnia Łazarskiego w Warszawie. Od 2023 r. na stanowisku ESG Chapter Leaderki odpowiada za przełożenia teorii zrównoważonego rozwoju na praktykę, tworzenie zielonych finansowych produktów i rozwiązań dla klientów detalicznych oraz z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, wspiera transformację gospodarki na nisko- i zeroemisyjną oraz współpracuje w zakresie dostosowywania międzynarodowych regulacji dotyczących ochrony środowiska w Polsce.
Przemysław Poszwa – zajmuje się mierzalną stroną ekologii wspierając firmy w efektywnym działaniu na rzecz klimatu, zarówno od strony technicznej, jak i środowiskowej. W wolnych chwilach edukuje poprzez bloga eko-logicznie.com. Inżynier-naukowiec, autor ponad 30 recenzowanych prac naukowych. Twórca platformy do liczenia śladu węglowego oraz raportowania niefinansowego Sustainific. Ekspert programu Climate Leadership powered by UN Environment. Członek Jury Konkursu Raportów Zrównoważonego Rozwoju organizowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Deloitte.
Martyna Robakowska – Doktor nauk prawnych, radczyni prawna pracującą w Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska, Dyrekcji ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego, w dziale „Od odpadów do surowców”. Uczestniczyła w przygotowaniu dwóch projektów rozporządzeń Komisji Europejskiej: przyjętego 30 listopada 2022 r. projektu rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych oraz przyjętego 13 lipca 2023 r. projektu rozporządzenia ws. wymagań w zakresie cyrkularnego projektowania pojazdów oraz gospodarowania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Brała także udział w końcowej fazie procesu legislacyjnego dotyczącego rozporządzenia w sprawie międzynarodowego przemieszczania odpadów. Obecnie zajmuje się tą problematyką, m.in. przygotowując projekty aktów wykonawczych. Przed rozpoczęciem pracy w Komisji Europejskiej przez kilka lat pracowała w wiodącej polskiej kancelarii prawnej doradzając przedsiębiorcom w zakresie prawa ochrony środowiska. Jej rozprawa doktorska pt. „Odpad jako przedmiot obrotu cywilnoprawnego z perspektywy wdrażania gospodarki obiegu zamkniętego” otrzymała II nagrodę w konkursie organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. oraz redakcję miesięcznika Przegląd Ustawodawstwa Gospodarskiego na najlepsze rozprawy doktorskie obronione w latach 2021–2022.
Rafał Rudzki – Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju, Grupa Żabka. Od 2021 r. pełnił funkcję Dyrektora ds. ESG a od stycznia 2023 r. objął rolę Dyrektora ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Żabka. W ramach Obszaru Strategii i Rozwoju Grupy Żabka odpowiadał za definiowanie i wdrażanie strategii odpowiedzialności ESG. Ostatnie kilkanaście lat pracował dla IBM, PwC i Deloitte – wspierając przedsiębiorstwa w Polsce i za granicą w transformacji procesów biznesowych, ze szczególnym uwzględnieniem strategicznego zarządzania czynnikami pozafinansowymi – ESG. W Deloitte, z którego dołączył do zespołu Żabki, koordynował rozwój i dostarczał usługi doradcze w obszarze ESG w 19 krajach Europy Środkowej. Jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Erasmus Universiteit w Rotterdamie oraz University of Cambridge. Był członkiem zarządu (Rady) Towarzystwa Ekonomistów Polskich w latach 2018 – 2024.
Katarzyna Średzińska – Dyrektorka ds. Raportowania ESG, Grupa Żabka. Od 2024 r. pełni funkcję Dyrektorki ds. Raportowania ESG Grupy Żabka, odpowiadając m.in. za ujawnienia kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, wdrażanie wymogów regulacji takich jak CSRD oraz Taksonomia, stały monitoring i nadzór obszaru danych i wyników w zakresie ESG. Ostatnich kilkanaście lat była związana z obszarem zrównoważonego rozwoju – m.in. przez 7 lat pracowała w Deloitte, gdzie realizowała projekty z zakresu opracowania strategii, raportowania ESG, zrównoważonego finansowania oraz zarządzania ryzykiem. Dodatkowo związana była z firmą z branży materiałów budowlanych, w której odpowiadała za wdrażanie strategii ESG w Europie Centralnej, koordynując działania w Polsce, Niemczech, Czechach i Chorwacji. Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego, a swoją wiedzę w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania ryzykiem budowała m.in. w Szkole Głównej Handlowej, Yale oraz Cambridge.
Sergiusz Urban – Doktor nauk prawnych, radca prawny, partner Kancelarii WKB Lawyers, kierujący praktyką prawa ochrony środowiska. Specjalizuje się w polskim i unijnym prawie ochrony środowiska, w szczególności interesując się problematyką gospodarowania odpadami, ocenami oddziaływania na środowisko, wymogami środowiskowymi w działalności podmiotów gospodarczych oraz postępowaniami administracyjnymi. Autor wielu opracowań naukowych i popularyzatorskich z zakresu prawa ochrony środowiska. Prelegent na licznych konferencjach naukowych i popularyzatorskich, krajowych i międzynarodowych. Stażysta Komisji Europejskiej, stypendysta Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, Uniwersytetu w Maastricht, University of Insurbia School of Law i American University Washington College of Law.
Małgorzata Wojnowska – Dyrektor Departamentu Prawnego i Compliance, Grupa Żabka, radca prawny, Compliance Officer. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Akademii Leona Koźmińskiego. Specjalizuje się w prawie korporacyjnym, prawie spółek, a także transakcji M&A. Odpowiedzialna za zarządzenie obszarem prawnym, coroporate governance i rozwój funkcji compliance w spółce i strukturach grupy, w tym za wdrożenie grupowego ładu korporacyjnego i programów zgodności z prawem konkurencji, ochrony danych osobowych i regulacjami antykorupcyjnymi, również w strukturach międzynarodowych. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z transparentnością procesów wewnętrznych i zewnętrznych przedsiębiorstw i tworzeniem nowoczesnej kultury korporacyjnej bazującej na odpowiedzialnym i etycznym postępowaniu w biznesie. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu i operacjonalizacji wewnętrznych systemów służących do weryfikacji partnerów biznesowych i systemów pozwalających na wykrywanie potencjalnych nieprawidłowości i służących przeciwdziałaniu nadużyciom.
Marcin Wysocki – Absolwent University of Greenwich w Londynie, gdzie w latach 2011–2015 uzyskał licencjat (BSc Hons) w dziedzinie Civil Engineering Technology. Od 2017 roku działa na rynku energii, zdobywając doświadczenie w zakresie energetyki elektrycznej. W 2021 roku założył firmę doradztwa energetycznego, koncentrującą się na wspieraniu klientów w przejściu na zrównoważone źródła energii, pozyskiwanie statusu przedsiębiorstwa przemysłowego, analizę charakterystyki zużycia energii i budowanie strategii kontraktacyjnych. Obecnie pełni funkcję PPA Managera w firmie Pad Res, mając ponad siedmioletnie doświadczenie w sektorze energetycznym. Specjalizuje się w rynku energii, współpracując z dużymi odbiorcami, pomagając im przygotować się na wyzwania związane z transformacją energetyczną i zrównoważonym rozwojem. Jego działania skupiają się na ułatwianiu dostępu do odnawialnych źródeł energii oraz doradztwie w zakresie regulacji europejskich, które mają bezpośredni wpływ na działalność biznesową klientów. Wspiera firmy w realizacji strategii dekarbonizacyjnych.