Konferencja

Konferencja z okazji 55-lecia powstania biblioteki prawniczej
na Wydziale Prawa i Administracji
Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Z przeszłością w przyszłość. Wielkopolska Biblioteka Prawnicza – przestrzeń myśli, nauki i tradycji.
55-lecie powstania Biblioteki Prawniczej na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest głównym tematem konferencji jubileuszowej, która odbędzie się w dniach 25–26 września 2025 r. w Wielkopolskiej Bibliotece Prawniczej.
Biblioteka, od lat stanowiąca nieodłączną część środowiska akademickiego i prawniczego w Wielkopolsce, jest miejscem spotkań pokoleń studentów, badaczy i praktyków prawa. Jubileusz 55-lecia to okazja, by spojrzeć na jej bogaty dorobek, podzielić się refleksjami nad znaczeniem biblioteki w procesie kształcenia i badań naukowych, a także podjąć dyskusję o wyzwaniach i możliwościach, jakie niesie przyszłość. W tym kontekście ważnym tematem stanie się również promocja w social mediach i budowanie marki biblioteki w sposób, aby jej rola była szerzej rozpoznawalna w nowoczesnej przestrzeni komunikacyjnej życia akademickiego.
Konferencja stanie się przestrzenią wymiany doświadczeń, wspomnień i inspiracji – zarówno dla tych, którzy tworzyli jej historię, jak i dla tych, którzy będą ją współtworzyć w nadchodzących dekadach.
Uczestnikami konferencji będą przedstawiciele bibliotecznych środowisk akademickich związanych z najważniejszymi polskimi bibliotekami prawniczymi oraz bibliotekarze dla których funkcjonowanie bibliotek prawniczych od lat stanowi istotny punkt odniesienia w pracy zawodowej i rozwoju naukowym.
Program konferencji – Czwartek 25 września 2025 r.
| 8.30 – 9.30 | Rejestracja uczestników/śniadanie | ||
| 9.30 – 10.00 | Przywitane gości przez Dziekana Wydziału Prawa i Administracji prof. dra hab. Tomasza Nieboraka oraz kierowniczkę Wielkopolskiej Biblioteki Prawniczej mgr Beatę Ciesielską | ||
| 10.00 – 11.00 | Wystąpienia sponsorów/prezentacja produktów | ||
| 11.00 – 11.30 | Nowoczesna biblioteka: promocja w social mediach, budowanie marki biblioteki i zgranego zespołu. Prelekcja: mgr Beata Gamrowska |
||
| Przerwa (kawa) | |||
| 11.30 – 14.00 | Nowoczesna biblioteka: promocja w social mediach, budowanie marki biblioteki i zgranego zespołu. Warsztaty: mgr Beata Gamrowska |
||
| 14.00 – 14.30 | Lunch (zupa, przekąski) | ||
| 14.30 – 15.15 | Wystąpienia sponsorów/prezentacja produktów | ||
| Gr.I | Gr.II | ||
| 15.15 – 15.30 | Czas na przygotowanie się do wyjścia do muzeum | 15.15 – 16.15 | Zwiedzanie Wielkopolskiej Biblioteki Prawniczej oraz budynków Coll. Rubrum oraz Coll. Iuridicum Novum |
| 15.30 – 16.00 | Pokonanie drogi do muzeum Poznańskich Bambrów | 16.15 – 16.30 | Czas na przygotowanie się do wyjścia do muzeum |
| 16.00 – 17.00 | Zwiedzanie muzeum | 16.30 – 17.00 | Pokonanie drogi do muzeum Poznańskich Bambrów |
| 17.00 – 17.30 | Droga powrotna | 17.00 – 18.00 | Zwiedzanie muzeum |
| 17.30 – 18.30 | Zwiedzanie Wielkopolskiej Biblioteki Prawniczej oraz budynków Coll. Rubrum oraz Coll. Iuridicum Novum | 18.00 – 18.30 | Droga powrotna |
| 18.30 – 19.00 | Przygotowania do uroczystej kolacji | ||
| 19.00 – | Kolacja | ||
Program konferencji – Piątek 26 września 2025 r.
| 9.30 – 10.00 | kawa | ||
| 10.00 – 10.30 | Przygotowanie do wyjścia | ||
| 10.30 – 11.00 | Droga do Rogalowego Muzeum Poznania na Starym Rynku | ||
| 11.00 – 12.10 |
Rogalowe Muzeum Poznania w tym Poznańskie Koziołki |
||
| 12.10 – 13.00 | Powrót do biblioteki | ||
| 13.30 – 14.30 | Dlaczego biblioteka jest ważna dla wydziału? Od projektu do realizacji – Collegium Rubrum. Prezentacja przygotowana przez kierowniczkę Wielkopolskiej Biblioteki Prawniczej mgr Beatę Ciesielską | ||
| 14.30 – 15.30 | Obiad i kawa | ||
| 15.30 – […] | Zakończenie konferencji | ||
Historia biblioteki
Powołanie biblioteki na Wydziale Prawa i Administracji UAM miało ułatwić dostęp do książek znajdujących się w katedrach i zakładach wszystkim pracownikom naukowym, doktorantom i studentom, skoncentrować zakup książek w bibliotece, stworzyć system informacji prawniczej przez rozwój funkcji informacyjnej i dokumentacyjnej biblioteki. Chodziło również o ochronę cennych zbiorów, które w obrębie katedr i zakładów nie zawsze były należycie chronione. Ponadto chciano uwolnić asystentów od obowiązków katalogowania i opracowania książek oraz dyżurów w czytelniach zakładowych.
1 lipca 1970 roku był pierwszym dniem działalności nowej biblioteki, ale dla czytelników biblioteka została uruchomiona dopiero 8 grudnia 1970 roku. Biblioteka Wydziału Prawa i Administracji była organizacyjnie podporządkowana Bibliotece Głównej, a merytorycznie Wydziałowi Prawa za pośrednictwem Komisji Bibliotecznej.
Biblioteka zajmowała pomieszczenia w Collegium Iuridicum przejęte po Instytucie Historycznym, dawniej pomieszczenia Banku Spółdzielczego Raiffeisena. Do dziś w magazynach znajdziemy ślady po dawnym przeznaczeniu pomieszczeń bibliotecznych, m.in. pozostałości bankowej kasy pancernej. Prace adaptacyjne zostały zapoczątkowane już latem 1969 roku i trwały do końca czerwca 1970 roku. Pomieszczenia obejmowały 1 czytelnię dla 54 osób (w tym 6 miejsc dla pracowników naukowych), dwupoziomowy magazyn biblioteczny (antresola) na około 100000 woluminów, 2 pracownie biblioteczne i pokój z katalogiem. Na tym etapie organizacji nie planowano wypożyczalni. Czytelnia była otwarta od poniedziałku do piątku od 10 do 18 oraz w soboty od 10 do 13. Sporządzono tymczasowy regulamin, który regulował zasady korzystania z biblioteki. W bibliotece pracował tylko 1 bibliotekarz – kierownik Wanda Krąkowska oraz od l.10.1970-31.05.1971 dodatkowo 1 magazynier. Aby usprawnić i przyspieszyć prace biblioteczne, w 1970 roku podpisano umowy o dzieło z 12 pracownikami Biblioteki Głównej, którzy poza godzinami pracy opracowywali zbiory Biblioteki Wydziału Prawa.
Do końca 1976 roku Biblioteka Wydziału Prawa i Administracji pozostawała jedyną biblioteką wydziałową na UAM, dopiero w 1977 roku powstała Biblioteka Wydziału Nauk Społecznych. Liczba pracujących osób w bibliotece wynosiła w roku 1970 – 1 osoba, w 1971 – 2-3 osoby, w latach 1972-1973 – 4 osoby, v-,r latach 1974-1975 – 7 osób. Taka mniej więcej obsada utrzymywała się aż do 1983 roku. W 1974 roku nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika biblioteki. Pani kierownik Wanda Krąkowska przeszła do Biblioteki Głównej, której była pracownikiem, a w dokumentach i sprawozdaniach od 1974 roku jako kierownik pojawiła się Hanna Żołądkowska. W tym samym roku została otwarta nowa czytelnia dla pracowników nauki w sali nr 5 na parterze Collegium Iuridicum, czynna od poniedziałku do piątku 10-15, z liczbą 15 miejsc dla czytelników. Drugą była Czytelnia Studencka z liczbą 46 miejsc, czynna w tygodniu 10-19 i w soboty 8-14. Wycięto również okienko w drzwiach od magazynu, celem usprawnienia wypożyczeń dla czytelników, tworząc tym samym stanowisko Wypożyczalni.
Na początku lat osiemdziesiątych opracowano i realizowano Program rozwoju czytelnictwa, który zakładał zmiany organizacyjne w bibliotece. Postanowiono przekształcić Czytelnię Studencką w Czytelnię Czasopism, a Czytelnię Pracowników Nauki w Czytelnię Ogólną (informatorium, kanon literatury prawniczej, encyklopedie, słowniki itp.) oraz wydłużyć godziny otwarcia Wypożyczalni w niektóre dni. Celem było zwiększenie ilości miejsc w Czytelni Ogólnej i „rozluźnienie” obleganej dotychczasowej Czytelni Studenckiej. Zostało również wybite przejście z magazynu do Czytelni Ogólnej, co znacznie ułatwiło realizację książek (1984 r.). W tym samym roku zweryfikowano regulamin biblioteki, aby przystosować go do wprowadzonych zmian.
W 1985 roku nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika. Z dniem 31 marca 1985 roku z dotychczasowej funkcji zrezygnowała Hanna Żołądkowska, a pełnienie obowiązków kierownika powierzono jednej z pracowniczek, pani Lidii Frąckowiak.
Na początku lat dziewięćdziesiątych pojawiły się przede wszystkim kwestie związane z rozwojem komputeryzacji biblioteki. Od 1 września 1991 roku w BWPiA działała sieć komputerowa „NOVELL” obejmująca 4 stanowiska. W tym okresie (1993 r.) pracę na Wydziale rozpoczęła mgr Hanna Ewertowska, która przygotowała autorski program do rejestracji zasobów Czytelni Ogólnej oraz wpływów czasopism. Przez lata udzielała bieżącej pomocy technicznej w sprawach związanych z komputeryzacją. Dla studentów i pracowników naukowych dostępne były: od 01.10.1991 r. program prawniczy INFO-LEX, a od 1993 roku wersja komputerowa Polskiej Bibliografii Prawniczej. W 1992 roku w dokumentach znajdujemy informacje o posiadaniu przez bibliotekę bardzo nowoczesnego kserografu, na którym były odpłatnie wykonywane odbitki dla czytelników. Ze względu na zwiększającą się liczbę studentów Wydziału, została podjęta decyzja o udostępnianiu zbiorów tylko na miejscu w czytelni, z wyłączeniem pracowników naukowych i studentów przygotowujących prace magisterskie. Ustalono również, że z książek w 1 egzemplarzu, książek wydanych do 1945 roku oraz czasopism, można korzystać tylko w czytelni. Cały czas funkcjonowały 2 czytelnie: Czytelnia Ogólna (34 miejsca) i Czytelnia Czasopism (42 miejsca) z 1 stanowiskiem komputerowym z drukarką, obsługiwanym przez pracownika biblioteki. W tym czasie dawna Czytelnia Ogólna otrzymała nową nazwę: Czytelnia Książek, jednakże trudno dokładnie ustalić, kiedy to miało miejsce. Prawdopodobnie była to decyzja kierowniczki biblioteki, która się przyjęła i z powodzeniem funkcjonowała przez cała lata. Czytelnia Książek została w 1998 roku powiększona o sąsiadujące pomieszczenia i wyremontowana. Nadal rozwijała się też komputeryzacja biblioteki. W latach 1999-2001 przeprowadzono kolejne etapy rozbudowy wewnętrznej (bibliotecznej) sieci komputerowej. Rok 2000 to rok dużych zmian w naszej bibliotece. Przede wszystkim otrzymaliśmy nowy magazyn biblioteczny w przyziemiu Collegium Iuridicum w pokoju 011. Remont części dawnych pomieszczeń Katedry Kryminalistyki, które przeznaczono na magazyn, trwał od 1.07.2000. do 1.12.2000. Wyburzono niektóre ściany, wylano posadzkę, wymieniono instalację elektryczną, zainstalowano nowoczesne regały jezdne i windę towarową.
W roku 2002 uruchomiono Czytelnię Wydawnictw Elektronicznych w pokoju nr 6 Collegium Iuridicum, wyposażoną w nowe komputery i drukarki. Czytelnicy mogli tutaj samodzielnie przeszukiwać prawnicze programy komputerowe i bibliografie oraz uzyskać wydruki. W dużym stopniu odciążono tym samym Czytelnię Czasopism. Na przełomie lat 2005/2006 nastąpiła zmiana na stanowisku kierownika biblioteki. Lidia Frąckowiak z dniem 31.12.2005 r. przeszła na emeryturę, a stanowisko od 1.01.2006 r. objęła Beata Ciesielska. W bibliotece działały trzy czytelnie: Czytelnia Książek, Czytelnia Czasopism i Czytelnia Wydawnictw Elektronicznych. W Czytelni Książek znajdowało się około 3500 woluminów, które zostały oznaczone kolorowymi paskami, identyfikującymi je z odpowiednimi działami prawa oraz numerami ustalającymi porządek na półce. W grudniu 2007 roku korzystając z pomocy pracowników Katedry Prawa Międzynarodowego Publicznego, wyodrębniono nowy dział Prawo Unii Europejskiej. Liczba miejsc w Czytelni Książek wahała się w poszczególnych latach od 38 do 49, a w Czytelni Czasopism od 35 do 39; obie czytelnie była otwarte od 9 do 19 (okresowo do 18). W obu czytelniach zamontowano bramki magnetyczne, które przekazała nam w czerwcu 2009 roku Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej. Książki oraz czasopisma w czytelniach zostały zabezpieczone paskami magnetycznymi.
Od 2006 roku BWPiA przystąpiła do programu Horizon i rozpoczęła katalogowanie książek w tym systemie. W 2008 roku uruchomiono kolejny moduł – udostępnianie. Wiązało się to ze zmianami w systemie wypożyczeń: zdalna aktywacja i prolongata konta bibliotecznego, elektroniczne zamawianie książek, zdalne płatności oraz system naliczania kar. Aby przystosować Wypożyczalnię do nowego systemu, przeprowadzono w 2008 roku remont „okienka”, które zostało znacznie powiększone i wyposażone w dwa stanowiska do obsługi czytelników. Ze względu na brak miejsca na nowe książki i czasopisma, w lipcu 2012 roku przydzielono bibliotece salę kolumnową (02) w przyziemiu Collegium Iuridicum z przeznaczeniem na magazyn. Pomieszczenie funkcjonowało jako magazyn biblioteczny od grudnia 2012 roku, zostało wyposażone w regały pozyskane od Biblioteki Wydziału Chemii oraz w okresie późniejszym od Biblioteki Instytutu Historii (2015 r.).
W marcu 2011 roku na wniosek studentów w budynku Collegium Iuridicum Novum w sali 3.2. został uruchomiony Pokój Nauki, wyposażony również w 3 stanowiska komputerowe. Pokój Nauki był obsługiwany przez bibliotekarzy i czynny od 8.30 do 14.45, a od października 2013 roku od 8.30 do 18.00. Zarówno Czytelnia Wydawnictw Elektronicznych, jak i Pokój Nauki działały do 2016 roku. W październiku 2016 roku uruchomiono Centrum Biblioteczno Informacyjne (CBI) na I piętrze w budynku dziekanatu – „Koszarowcu”. W skład CBI wchodziły: Punkt Informacyjny, E-czytelnia i Pokój Nauki. Od czerwca 2018 roku w CBI prowadzono również sprzedaż gadżetów wydziałowych. CBI działało do momentu rozpoczęcia rewitalizacji całego budynku „Koszarowca” (2021 r.).
Przygotowania do przeprowadzki trwały w bibliotece od początku 2023 roku. Zlikwidowano ostatecznie konta „papierowe” czytelników, dokonano selekcji i uporządkowania księgozbioru, oklejono paskami magnetycznymi i etykietami bibliotecznymi cały księgozbiór, uporządkowano pomieszczenia biblioteczne. W ramach retrokonwersji wprowadzono dużą liczbę książek i czasopism do systemu Horizon. Znowelizowano cały system działów w Czytelni Książek według Polskiej Bibliografii Prawniczej. Nie sposób wymienić wszystkich prac i czynności, które podjęliśmy w ramach przygotowania do przeprowadzki, jednocześnie wykonując dotychczasowe obowiązki. Od października 2023 roku, zgodnie z zarządzeniem Rektora, funkcjonujemy pod nową nazwą: Wielkopolska Biblioteka Prawnicza. Od sierpnia 2024 roku jesteśmy w nowej siedzibie. Budynek przy ulicy Św. Marcin 90, gdzie do 2024 roku mieściła się nasza biblioteka, jeszcze długo będzie przywoływał wspomnienia. Część nowej czytelni, która obejmuje książki, zawsze będzie dla nas „piątką”, a wypożyczalnia „okienkiem”. W pamięci pozostanie antresola, magazyn 011 ochrzczony „Kurskiem” czy małe pomieszczenie na tyłach biblioteki nazywane „magazynkiem Lonii”.
W takich pomieszczeniach Biblioteka Wydziału Prawa i Administracji funkcjonowała do połowy 2024 roku. W lipcu 2024 roku, przy wsparciu firmy zewnętrznej, rozpoczęliśmy przenoszenie księgozbioru do nowej siedziby w Collegium Rubrum przy Al. Niepodległości 53, które zakończyliśmy na początku sierpnia 2024.
Fragmenty pochodzą z artykułu Kingi Plebańska-Stachowiak „Od Biblioteki Wydziału Prawa i Administracji UAM do Wielkopolskiej Biblioteki Prawniczej”
Prelekcje, warsztaty, atrakcje

Beata Gamrowska – kustosz biblioteczny, Oddział Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych Uniwersytetu Łódzkiego. Z zespołem Promocji BUŁ związana od 2013 roku, gdzie na co dzień zajmuje się komunikacją, PR, grafiką, copywritingiem i social mediami. Absolwentka Akademii Fotografii w Warszawie, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej oraz Studium Menedżerskiego Mini MBA na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2019 roku prowadzi autorskie szkolenia z zakresu: myślenia wizualnego, copywritingu, promocji w social media, myślenia projektowego oraz zarządzania zespołem. W zakresie szkoleń współpracuje z instytucjami kultury, bibliotekami akademickimi, publicznymi, pedagogicznymi oraz ze Stowarzyszeniem Bibliotekarzy Polskich.

Muzeum Bambrów Poznańskich to unikalna placówka kulturalna, w której zapoznać się można z historią osadników z Bambergu, przybyłych na ziemie poznańskie w XVIII w. oraz kulturą wsi wielkopolskiej. Ekspozycja prezentuje chatę typową dla wsi podpoznańskiej przełomu XIX i XX wieku, charakterystyczne stroje Bamberek, narzędzia oraz pamiątki rodów Bambrów, których potomkowie do dziś stanowią cześć społeczności miasta Poznania. Wystawione w Muzeum eksponaty (ok. 1500 obiektów) obrazują XIX-wieczną kulturę rolników wsi podpoznańskich, która jest efektem rzadko spotykanej owocnej symbiozy dwóchnarodów – Polaków i Niemców, wzajemnego zrozumienia i zgodnej współpracy oraz wspólnie zbudowanych trwałych wartości.

Rogalowe Muzeum Poznania mieści się w samym sercu Poznania – na Starym Rynku z widokiem na wieżę ratuszową z koziołkami. To miejsce dla wszystkich którzy chcieliby poznać lepiej Poznań, jego specyfikę, język oraz symbole, ze szczególnym uwzględnieniem Rogali Świętomarcińskich. W kameralnej, swobodnej atmosferze pokazów na żywo. Z humorem i z interakcją z naszymi Gośćmi. W ofercie znajdują się pokazy dla mieszkańców i turystów, organizacja wyjątkowych spotkań firmowych oraz oryginalne warsztaty edukacyjne – w tym nowy program o ratuszu, koziołkach i hejnale. Rogalowe Muzeum otrzymało w 2021 nagrodę od Polskiej Organizacji Turystycznej za Najlepszy Produkt Turystyczny. Jest też najlepiej ocenianą atrakcją kulturalną o Poznaniu, o czym świadczą opinie Gości na Facebook oraz TripAdvisor.

Koziołki poznańskie to jedna z największych atrakcji miasta – codziennie o godzinie 12:00 na ratuszowej wieży na Starym Rynku można zobaczyć, jak Pyrek i Tyrek trykają się rogami. Zwiedzanie poznańskiego rynku to okazja do podziwiania renesansowego ratusza, kolorowych kamieniczek, studzienek i licznych zabytków, które tworzą serce miasta i jego wyjątkową atmosferę.














