Podsumowanie szkoły letniej poświęconej metodom statystycznym w naukach prawnych
W dniach 20 czerwca – 1 lipca 2022 r. odbyła się szkoła letnia poświęcona naukom obliczeniowym w naukach społecznych SICSS-AMU/Law 2022. W ramach wydarzenia przeprowadzone zostały wykłady naukowców z Polski i zagranicy oraz intensywne warsztaty z podstaw statystyki, gromadzenia, porządkowania danych i ich wizualizacji, przetwarzania języka naturalnego oraz z wykorzystania wielu innych metod i narzędzi, po które coraz częściej sięgają badacze z obszaru nauk prawnych.
W ciągu dwóch tygodni szkoły uczestnicy próbowali swoich sił w samodzielnym programowaniu w języku R. Poznawali także techniki gromadzenia danych przy użyciu API (np. baza EURLEX), jak i web-scrapingu, czyli automatycznej ekstrakcji danych ze stron internetowych (np. portali orzeczeń sądowych). Zbiory dokumentów były poddawane przetwarzaniu przy wykorzystaniu m.in. algorytmów do modelowania tematycznego, umożliwiających identyfikację najczęściej występujących tematów w dużych zbiorach dokumentów. Inną techniką, po która sięgali uczestnicy była analiza sentymentu w celu oceny negatywnego bądź pozytywnego wydźwięku tekstu, co jest powszechnie wykorzystywane przez algorytmy mediów społecznościowych do decydowania o tym, która treść wyświetla się w naszym newsfeedzie.
Wydarzenie zgromadziło studentów, doktorantów oraz naukowców po doktoracie z różnych państw, m.in. z Polski, Niemiec, Norwegii oraz Meksyku. Zajęcia dla nich poprowadzili: prof. Tomasz Górecki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), prof. Michał Kosiński (Uniwersytet Stanforda), prof. Ineke Haen Marshall (Uniwersytet Northeastern), dr David Reichel (Agencja Praw Podstawowych UE), dr Michal Ovadek (Uniwersytet w Goteborgu), a także dr Monika Leszczyńska (Uniwersytet w Maastricht). Z tematyką oraz abstraktami wystąpień można zapoznać się tutaj.
Po zrealizowaniu cyklu wykładów oraz warsztatów, uczestnicy przygotowali własne projekty badawcze. Były one poświęcone takim zagadnieniom jak zmiana dyskursu Międzynarodowego Funduszu Walutowego w wyniku pandemii COVID-19; transformacja rynku wewnętrznego Unii Europejskiej oraz; możliwość przewidywania momentu uchylenia ustawy na podstawie długości okresu vacatio legis.
Wszystkie zajęcia przeprowadzone zostały online. Była to pierwsza edycja szkoły letniej z cyklu SICSS w Polsce. Jej organizację umożliwiło wsparcie finansowe Social Science Research Council oraz Uniwersytetu Jutra oraz współpraca pracowników naukowych, doktorantów i studentów Wydziału Prawa i Administracji oraz Matematyki i Informatyki UAM, którą koordynowali Wojciech Biernacki, Igor Gontarz, Łukasz Szoszkiewicz oraz Jędrzej Wydra.