Spotkanie z gościem Katedry Jean Monnet dig_INFlow

8 kwietnia 2025

W dniu 8.04.2025 r. gościem wykładu „Prawa konsumenta na jednolitym rynku cyfrowym” (prowadzonym przez dr Igora B. Nestoruka w ramach Katedry Jean Monnet dig_INFlow) był Paweł Gutkowski, radca prawny w poznańskiej Delegaturze Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), oraz co warto szczególnie podkreślić absolwent Wydziału Prawa i Administracji UAM.

W pierwszej części spotkania nasz gość przedstawił UOKiK, w tym jego strukturę, misję i podstawowe obszary kompetencji. W misję Urzędu wpisuje się „podnoszenie poziomu dobrobytu konsumentów poprzez skuteczną ochronę ich interesów i bezpieczeństwa (…), z poszanowaniem zasad otwartości i dialogu w relacjach z uczestnikami rynku.” („UOKiK w liczbach – 2024”)

W kolejnej części spotkania nasz gość przybliżył podstawowe regulacje prawne, z których Prezes UOKiK korzysta w zakresie reagowania na praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, w tym nieuczciwe praktyki rynkowe. W obszarze ochrony zbiorowych interesów konsumentów są nimi: ustawa z 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawa z 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Ten ostatni akt prawny jest z kolei rezultatem wdrożenia w polskim porządku prawnym przepisów unijnej dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych z 2005 r., ostatnio zmienionej na podstawie tzw. dyrektywy Omnibus.

Głównym tematem wystąpienia były z kolei fałszywe opinie w internecie w praktyce Prezesa UOKiK. Ich prawna ocena jest możliwa na gruncie wcześniej wskazanych przepisów, ale wymaga od organu stosującego prawo ochrony konsumentów w interesie publicznym szeregu wnikliwych ustaleń, w tym działań w zakresie choćby zabezpieczania dowodów określonych praktyk przedsiębiorców. W kontekście popularności zakupów online efektywna ochrona konsumentów przed fałszywymi opiniami rozpowszechnianymi w środowisku cyfrowym stanowi jeden z obszarów aktywności UOKiK.