Prawa konsumenta na jednolitym rynku cyfrowym

26 maja 2025

20 maja 2025 r. gościem wykładu „Prawa konsumenta na jednolitym rynku cyfrowym”, prowadzonego przez dr. Igora B. Nestoruka w ramach Katedry Jean Monnet dig_INFlow, był Pan Wojciech Matelski – Customer Experience Manager w „Allegro”.

Spotkanie było okazją do omówienia kilku zagadnień związanych z funkcjonowaniem platformy „Allegro” na cyfrowym rynku:

  • historia „Allegro” od polskiego start-up’u do międzynarodowej platformy, w tym rozwój własnych narzędzi służących obsłudze klientów platformy, jak choćby „Dyskusje” czy „Allegro Protect” z uwzględnieniem stosowanego przez platformę wskaźnika NPS (Net Promoter Score) pozwalającego na systematyzację zachowań jej użytkowników,
  • specyfice funkcjonowania działu „customer experience” koncentrującego się na etapie potransakcyjnym (post-purchase), w ramach którego szczególnie widoczne jest funkcjonowanie konkretnych instrumentów przewidzianych w prawie konsumenckim, jak na przykład prawo do dostąpienia od umowy zawartej na odległość, roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową (potocznie określanej jako rękojmia) czy gwarancja,
  • case study – studium konkretnych przypadków korzystania z narzędzi udostępnianych przez platformę, w tym ich kształtowania z uwzględnieniem ram prawnych (prawo krajowe, prawo UE).

Studentki i studenci aktywnie włączyli się w przebieg spotkania uczestnicząc w quizach przygotowanych przez naszego gościa, ale również zadając mu liczne pytania. Dotyczyły one wielu aspektów działania platformy, przykładowo kwestii ponoszenia kosztów przesyłek za zwroty i reklamacje, wyzwań towarzyszących działalności prowadzonej na kilku rynkach krajowych w kontekście wdrażania na ich obszarze narzędzi ochrony praw konsumenta, pozycjonowaniem ofert w kontekście prokonsumenckiej polityki sprzedających czy wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji.

Dziękujemy za kolejne już spotkanie z „Allegro” w cyklu wykładów Katedry Jean Monnet dig_INFlow będące okazją na bliższe poznanie konkretnej platformy i zasad jej funkcjonowania w środowisku cyfrowym. Prawo Unii Europejskiej tworzy coraz bardziej szczegółowe ramy regulacyjne dla działalności platform e-commerce biorąc pod uwagę interesy poszczególnych ich uczestników, a wśród nich szczególnie konsumentów.